Waterstof
Hyundai

Rijden op waterstof

Hyundai

 

Waterstof tot nadenken

Een waterstofauto is eigenlijk ook een elektrische auto. Een brandstofcel zet waterstof om in elektrische energie waarmee de elektromotor wordt aangedreven. De enige uitstoot is waterdamp. Hyundai loopt voorop als het gaat om waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen. De Hyundai NEXO (8 % bijtelling) is ’s werelds meest verkochte waterstofauto en de allereerste SUV die specifiek ontwikkeld is voor rijden op waterstof.

Wat wil je weten over waterstof?

 

Wat is waterstof?

Laten we beginnen met een groot misverstand uit de wereld te helpen: waterstof is géén energiebron. Het is, net als benzine of een batterij, een drager van energie. En die energie moet eerst worden opgewekt, bijvoorbeeld met behulp van zonne- of windenergie. Bij gebruik van waterstof komen geen vervuilende stoffen vrij als emissie, alleen zuiver water.

Waterstof is kleurloos, reukloos en brandbaar. Het is het lichtste chemische element (H2) op aarde en het meest verspreid in het heelal. Waterstof komt op aarde nauwelijks in zuivere vorm voor, maar wordt alleen gevonden in combinatie met andere elementen, voornamelijk met zuurstof (in water) en met koolstof en zuurstof (in levende materialen en fossiele brandstoffen).

Elektrolyse
In tegenstelling tot winbare brandstoffen als steenkool, olie en aardgas is waterstof niet zomaar uit de bodem halen. Je moet het eerst maken. Een van de manieren om dat te doen is door middel van elektrolyse. Dit is een proces waarbij water wordt omgevormd in waterstof en zuurstof. Waterstof mag daarom, in tegenstelling tot fossiele brandstoffen, niet worden beschouwd als een energiebron maar alleen als een energiedrager. De energie die vrijkomt bij een reactie in een brandstofcel gebruikt men vervolgens om een auto in beweging te brengen.

Waterstofauto volkomen veilig
Omdat de dichtheid van waterstof zeer laag is (71 gram/liter), is hoge druk noodzakelijk om grote hoeveelheden op te kunnen slaan in een tank in de auto. Hyundai hanteert 700 bar. De tanks in de auto zijn bestand tegen deze hoge druk. Verder zijn de tanks en de aansluitingen zo geconstrueerd dat de kans op beschadiging of lekkage uiterst gering is. Uitgebreide tests wijzen uit dat een waterstofauto volkomen veilig is.

Ontdek de Hyundai NEXO

 

Hoe werkt een waterstofauto?

Waterstof is een zeer milieuvriendelijk alternatief voor benzine of diesel en dat maakt het zeer interessant als duurzame brandstof. Immers, in tegenstelling tot auto’s met een conventionele verbrandingsmotor stoten auto’s met een brandstofcel geen schadelijke stoffen uit. Bovendien is waterstof zo goed als onuitputtelijk. Er kan altijd nieuwe waterstof gemaakt worden. Maar hoe werkt een waterstofauto eigenlijk?

1. Waterstof gaat van de brandstoftank naar de brandstofcel.

2. Buitenlucht stroomt aan de andere zijde naar de brandstofcel.

3. Door de reactie van waterstof met de buitenlucht ontstaan elektriciteit en waterdamp.

4. De elektriciteit wordt afgegeven aan het batterijpakket en de elektromotor.

5. De uitstoot is water.

9 voordelen van waterstof

01. Geen schadelijke uitstoot
Er komen geen schadelijke stoffen vrij. De enige uitstoot die er is, is waterdamp. In tegenstelling tot een conventionele verbrandings-motor is er dus ook geen uitstoot van fijnstof en stikstof.

02. Minder fijnstofvervuiling
Tijdens het rijden filtert en zuivert de NEXO de lucht. Hij zorgt dus voor minder fijnstofvervuiling.

03. Tanken in 5 minuten
Waterstof tanken is net zo makkelijk en snel als het tanken van benzine of diesel en duurt slechts 5 minuten

04. Grote actieradius
Actieradius is vergelijkbaar met die een benzine-/dieselauto

05. Waterstof raakt nooit op
In tegenstelling tot fossiele brandstoffen is waterstof zo goed als onuitputtelijk. Er kan altijd nieuwe waterstof gemaakt worden uit water, natuurlijk wel door de hulp van energie.

06. Zo goed als stil
Door het ontbreken van mechanische delen in de brandstofcel is de aandrijving stil. Het enige geluid is afkomstig van de elektromotoren. Maar deze zijn stiller dan verbrandingsmotoren.

07. Waterstof als buffer
Waterstof is dé oplossing om duurzame energie tijdelijk op te slaan als buffer. Van groene stroom maak je waterstof en op het moment dat het nodig is maak je er weer elektriciteit van.

08. Gunstig in de bijtelling
Zakelijk rijders betalen slechts 8 % bijtelling over het gehele catalogusbedrag.

09. Effectiever dan een verbrandingsmotor
Aandrijving via een brandstofcel – rendement kan oplopen tot meer dan 50 procent – is veel effectiever dan een conventionele verbrandingsmotor (rendement van ongeveer 25 procent).

Ontdek de Hyundai NEXO

Waterstof tanken

Tanken van waterstof gaat even makkelijk en snel als bijvoorbeeld tanken van benzine of diesel. Het kost slechts 5 minuten en eenmaal ‘vol’ kan de NEXO maar liefst 665 kilometer (volgens WLTP) afleggen. Wil je weten waar je kunt tanken? Op het navigatiesysteem van de NEXO kun je de locaties van de waterstoftankstations aflezen, inclusief adres, openingstijden en andere contactinformatie.

Doordat waterstof onder zeer hoge druk (700 bar) wordt opgeslagen, worden er hoge eisen gesteld aan de opslagtanks. De Hyundai NEXO is uitgerust met drie waterstoftanks van ieder 52,2 liter. Door de hoge druk is gekozen voor een cilindrische vorm van de tank; deze biedt namelijk de beste mix van stevigheid en opslagcapaciteit. Wel nemen de tanks meer ruimte in beslag dan die van benzineauto's. Dat komt zowel door de vorm als door de veel grotere inhoud.

;