Hyundai NEXO
Hyundai NEXO

Hyundai NEXO

De nieuwste generatie waterstofauto

Hyundai NEXO NCAP waardering 4%Bijtelling
A
Hyundai NEXO

Proefrit
Proefrit
E-brochure
E-brochure

Verkrijgbaar bij zes gespecialiseerde dealers

Met zijn geavanceerde brandstofceltechnologie is de Hyundai NEXO een bijzondere auto. Bij zo’n exclusieve SUV past exclusief onderhoud en service. De Hyundai NEXO zal derhalve uitsluitend verkrijgbaar zijn bij een select aantal in waterstofauto’s gespecialiseerde Hyundai-dealers:



Hyundai NEXO

Hyundai NEXO

Een schonere toekomst

De Hyundai NEXO – met slechts 4 procent bijtelling voor zakelijk rijders – is een innovatieve waterstofauto die geavanceerde technologie combineert met een futuristisch design en geweldige rijeigenschappen. Zijn vloeiende, aerodynamische lijnen hebben veel weg van stromend water – de enige uitstoot van de NEXO. De flanken zijn rank en elegant en de slanke dakstijlen achter geven de NEXO zijn uitgebalanceerde, gestroomlijnde uitstraling.

De elektrisch aangedreven SUV Hyundai NEXO met brandstofcel kan maar liefst 665 kilometer (volgens WLTP) afleggen op een volle tank waterstof. Geheel emissievrij, er komen tijdens het rijden geen schadelijke stoffen vrij. De NEXO brengt het beste van drie werelden – aerodynamica, technologie en SUV-eigenschappen – samen in één indrukwekkende auto.

Hyundai NEXO

Revolutionaire brandstofceltechniek

De Hyundai NEXO is een unieke elektrische auto, met ’s werelds meest efficiënte brandstofcel en vol te tanken in slechts vijf minuten. De NEXO is geheel nieuw ontwikkeld om in elk opzicht maximale efficiency te bieden. De constructie van de auto zorgt voor een gunstige verhouding tussen gewicht en vermogen, een betere acceleratie en meer interieurruimte. Zijn geschatte actieradius bedraagt 665 kilometer (WLTP).

Hyundai NEXO

Even mooi als efficiënt

De NEXO heeft een puur en gestroomlijnd design met een luchtweerstand van slechts 0,329 Cw. Zijn fraaie vorm is gericht op efficiency. Hyundai’s kenmerkende Cascade-grille past perfect in het design van de NEXO. De LED-dagrijverlichtingunits zijn visueel met elkaar verbonden door een dunne lijn van licht. Portiergrepen ontbreken. Die komen automatisch naar buiten bij het ontgrendelen van de deuren en verzinken zodra de auto 3 km/u of sneller rijdt. De speciaal gevormde luchttunnel in de D-stijlen vermindert eveneens de luchtweerstand. Door de lange achterspoiler lijkt het ‘zwevende’ dak nog langer door te lopen.

Hyundai NEXO

De grootste ruimte in zijn klasse

De NEXO is de ruimste auto in zijn klasse en biedt de veelzijdigheid van een SUV. De bagageruimte (461 liter, VDA) biedt voldoende ruimte voor de bagage van de inzittenden. De in delen neerklapbare achterbank (60:40) zorgt voor extra bagageruimte als je die nodig hebt. Met de achterbank neergeklapt is er maar liefst 1.466 liter aan bagageruimte.

Hyundai NEXO

Grote actieradius

De Hyundai NEXO is een unieke elektrische auto, met ’s werelds meest efficiënte brandstofcel en vol te tanken in slechts vijf minuten. Zijn geschatte actieradius bedraagt maar liefst 665 kilometer (NEDC). De NEXO is geheel nieuw ontwikkeld om in elk opzicht maximale efficiency te bieden.

Hyundai NEXO

Werking aandrijflijn met brandstofcel

De brandstofcel, de elektromotor, het accupakket en de waterstoftanks werken samen om de NEXO aan te drijven. Zodra de waterstof vanuit de tanks in de brandstofcel terechtkomt, wordt die gesplitst in protonen en elektronen. De stroming van elektronen in de brandstofcel wekt de elektriciteit op waarmee de elektromotor de auto aandrijft. De protonen reageren met zuurstofmoleculen uit de lucht; daaruit ontstaat warmte en water – de enige emissies van de NEXO.

Hyundai NEXO

12,3-inch breedbeeld navigatiescherm

Via de touchscreen-functie van het 12,3-inch breedbeeld navigatiescherm bedien alles met je vingertoppen. Net als op een smartphone kun je met je vingers in- en uitzoomen en met de informatieknop de navigatie bedienen. Verder toont het scherm ook informatie over de climate control, de locatie van het dichtstbijzijnde waterstoftankstation, het actuele verbruik, de luchtreiniging en de waterstofvoorraad. Het navigatiesysteem is compatible met Apple CarPlayTM, zodat je de mobiele telefoon met het systeem kunt verbinden, met weergave van muziek, telefoon en app-functies op het grote scherm.

Bluelink-connectiviteit met Find my Car

Bedien de NEXO met je smartphone en je stem: Bluelink brengt naadloze connectiviteit rechtstreeks in de vernieuwde NEXO. Met een breed scala aan functies, waaronder Find my Car, wordt elke rit nog comfortabeler en aangenamer.



Elektrische Hyundai-modellen

Voordelen rijden op waterstof:

Hoger rendement

Een verbrandingsmotor heeft een rendement van ongeveer 25 procent. Het rendement van een brandstofcel bedraagt meer dan 50 procent.

Minder slijtage

In een brandstofcel bevinden zich geen bewegende delen. Een brandstofcel vertoont dus veel minder slijtage dan een gewone motor.



Minder lawaai

Een auto met een brandstofcel is veel stiller. De elektromotor produceert nauwelijks geluid. Je hoort alleen de banden op het wegdek.



Minder luchtverontreiniging

Een brandstofcel levert als bijproduct van de chemische reactie alleen water op. Er is dus geen sprake van schadelijke uitstoot.



Forse uitbreiding van aantal waterstofstations in Nederland

Het tanken van waterstof kan op steeds meer locaties in Nederland. Nu al is dat mogelijk in Rhoon, Helmond en Delfzijl. En op korte termijn komen daar waterstoftankstations bij in Den Haag, Schiphol, Utrecht, Arnhem, Rotterdam, Pesse, Amsterdam, Groningen, Breda en Oude Tonge. De verwachting is dat deze waterstoftankstations in 2020 operationeel zijn.

In 2014 werd het eerste openbare 700 bar-waterstoftankstation nabij de A15 (Rhoon) in gebruik genomen. Samen met diverse leveranciers van waterstof – zoals Air Liquide, Linde Gas en Air Products – en enkele andere groene ondernemers investeert de Nederlandse overheid de komende jaren in een netwerk van openbare 700 bar-waterstoftankstations.

Hoe werkt een waterstofauto?

Hoe werkt rijden op waterstof nu precies? Bij de technologie die Hyundai toepast, zoals in de Hyundai NEXO, zet een brandstofcel het waterstofgas en de zuurstof om in elektriciteit, waterdamp en warmte.



1. Waterstof gaat van de brandstoftank naar de brandstofcel.

2. Buitenlucht stroomt aan de andere zijde naar de brandstofcel.

3. Door de reactie van waterstof met de buitenlucht ontstaan elektriciteit en waterdamp.

4. De elektriciteit wordt afgegeven aan het batterijpakket en de elektromotor.

5. De uitstoot is water.

Proefrit E-brochure